Hoe doe je linkbuilding?
Er zijn veel mogelijkheden om gevonden te worden in Google. Adverteren bijvoorbeeld, dat werkt goed op de korte termijn. Maar met zoekmachine optimalisatie blijf je opduiken in Google, ook zonder advertenties. Linkbuilding maakt een belangrijk deel uit van deze strategie. Hoe dit werkt kun je op deze pagina lezen.
Kun je linkbuilding zelf doen?
We kunnen natuurlijk niet in je agenda kijken maar waarschijnlijk ben je als ondernemer vooral bezig met je core business. Net zoals je iemand hebt om de administratie op orde te brengen of een logistiek partner om pakketjes te bezorgen kun je een specialist inschakelen om linkbuilding voor je uit te voeren. Op DoubleSmart.nl/linkbuilding-uitbesteden kun je hier meer over lezen. Als je vaak nieuwe content publiceert dan zul je voor een langere termijn dit soort marketing gaan uitbesteden, je kunt er ook voor kiezen om het na een poosje zelf op te pikken. Je zult dan snel ontdekken of de kosten opwegen tegen de baten.
Hoe ga je aan de slag met linkbuilding?
Je hebt een aantal zaken nodig om aan de slag te gaan. In de eerste plaats natuurlijk content, pagina’s die aanspreken bij jouw doelgroep. Die moeten geschreven worden, wellicht zijn er plaatjes nodig of een video. De pagina’s moet geoptimaliseerd worden voor vindbaarheid in zoekmachines. Als de pagina helemaal klaar is dan ga je op zoek naar andere websites die links leggen naar jouw website. Dit moeten wel kwalitatieve koppelingen zijn vanuit sites met autoriteit. Om de domain authority te controleren zijn ook diverse tools ontwikkeld.
Dat klinkt ingewikkeld en omslachtig
Het is inderdaad ingewikkeld als je zonder voorkennis in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie stapt. Omslachtig is een ander verhaal. Realiseer je dat de concurrentie niet beperkt is tot een handvol winkels in de stad maar tot een veel grotere groep ondernemers online die dezelfde doelstellingen hebben als jij. Om boven te komen drijven zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Het Google zoekalgoritme heeft letterlijk honderden criteria om te bepalen waar een webpagina terechtkomt in de zoekresultaten. En als je niet in de top tien komt te staan op basis van zoekwoorden die passen bij jouw zaak dan ben je zo goed als onzichtbaar.
Is linkbuiling duur?
Bij SEO ofwel zoekmachine optimalisatie hebben de juiste maatregelen een blijvend effect. Dit is met adverteren niet altijd het geval. Door slim te investeren in SEO kun je een hoog rendement behalen uit je marketing budget. Laat je informeren door de experts van DoubleSmart en start met werken aan jouw vindbaarheid online.